BRONZOVÁ MEDAILE REPORTÁŽE VIDEO
AKČNÍ SKUPINA PLÁNUJEME  
 






Podporujeme program Skutečně zdravá škola

skutecne zdrava skola

Naše MŠ je již od roku 2019 zapojena do mezinárodního programu „Skutečně zdravá škola“, který zajišťuje kvalitní stravování a vzdělávání o jídle. V tomto roce škola získala bronzový certifikát, který v roce 2021 obhájila.

V letošním roce 2023 jsme si dali za cíl získat stříbrný certifikát „Szš“. Zaměřili jsme se na lokální zemědělce a farmáře, od kterých nyní nakupujeme čerstvou zeleninu, ovoce, brambory, maso, vejce a z těchto surovin vaříme dětem chutnou stravu. Do stravy zařazujeme taky BIO potraviny (čaj, mléko, různé obilné produkty v BIO kvalitě aj.)

Na školní zahradě máme Mini Eko farmu, ve které chováme křepelky, o které se děti s pomocí p. učitelek starají. Jejich vajíčka dětem chutnají a jsou tak dalším bonusem zdravé stravy. Díky taky p. učitelkám a rodičům, kteří spolu úzce spolupracují při různých akcích zaměřených na zkvalitnění vzdělávání a stravování ve školce, se nám podařilo získat stříbrné osvědčení, z čehož jsme měli všichni velikou radost.
Zároveň nás to motivuje neslevit z nastavených priorit a dále připravovat dětem kvalitní čerstvou a zdravou stravu.



Cílem skutečně zdravé školy je:

Angažovanost a kultura stravování
Školská rada či vedení mateřské školy odsouhlasilo Plán podpory zdravého stravování a stanovilo kroky a harmonogram k jeho naplnění.
Děti se stravují v příjemné a klidné atmosféře tak, aby měly dostatek času si jídlo vychutnat
Při úklidu v prostorách školy a mytí nádobí ve školní jídelně/kuchyni jsou používány jen ekologicky šetrné čisticí a mycí prostředky.

Kvalita jídla a místo jeho původu (ve spolupráci s naší školní jídelnou)
Minimálně 50 % (v účetní hodnotě) nakoupených čerstvých, nezpracovaných surovin a potravin pochází od pěstitelů a chovatelů s provozovnou ve vlastním nebo sousedním kraji
Minimálně 5 % surovin (v účetní hodnotě) pochází z kontrolovaného ekologického zemědělství – bioprodukt nebo biopotravina.
Kuřecí maso pochází z vysoce šetrných chovů nebo alespoň 10 % pochází z ekologických chovů.
Pro přípravu pokrmů jsou přednostně používána vejce z volných výběhů (značeno „1“).
Ve školní jídelně jsou podávány přednostně sladkovodní ryby z chovů v ČR a mořské ryby a plody z udržitelných zdrojů, pokud jsou dostupné.

Vzdělávání o jídle a stravování
Pro pěstování plodin na školní zahradě používáme pouze ekologicky šetrné postupy.
Alespoň jednou ročně děti s pedagogy připraví pokrm ze surovin, které sami vypěstovali na školní zahradě.

Místní společenství a spolupráce
Pořádáme akce s cílem zapojit rodiče dětí a veřejnost do našich pěstitelských a kulinářských aktivit.

odkaz: Skutečně zdravá škola



Čestné prohlášení

  ke stažení zde


Indikátory naplnění kritérií

  ke stažení zde


Specifika stravování

  ke stažení zde


Původ potravin

  ke stažení zde



Reportáže

 

Harmonogram dne

Dopolední svačinka:

V naší mateřské škole mají děti možnost průběžné svačiny – děti, které přicházejí do školy v brzkých hodinách a v 8:30h. (na průběžnou svačinku je vyhrazen jeden stoleček, který je označený piktogramem – značkou pro svačinku). Následuje svačina společná. Děti si samy namažou pomazánku, nandají kaši atd. U svačiny platí pravidlo: „Ochutnám alespoň kousek.“ Po jídle sklidí nádobí.

Oběd:

Děti si samostatně nandavají jídlo u prostřeného stolu.

Odpolední svačinka:

Děti svačí postupně, podle toho, jakou mají potřebu spánku. Na odpolední svačinku jsou vyhrazené jen některé stolečky, které jsou označené piktogramem – značkou. U ostatních stolečků si hrají děti, které svačily dřív.

 

VAJÍČKA Z NAŠÍ EKOFARMY

Hned v prvním měsíci školního roku se děti znovu začaly starat o naše zvířátka v Ekofarmě, tedy o králíka a křepelky. Křepelky se jim za to odvděčily snůškou vajec, na kterých si děti na zahradě pochutnaly. Děti si vejce samostatně oloupaly, tím si zároveň procvičily i jemnou motoriku.

 

PRÁCE NA ZAHRADĚ

 



ŠKOLA V PŘÍRODĚ VE ZNAMENÍ BYLINEK

I v letošním roce jsme s dětmi vyjeli na školu v přírodě do krásného prostředí Horní Bečvy. Téma bylo Za divokou přírodou. My jsme dětem chtěli ukázat, jaké poklady mají naše louky a lesy a jak jsou pro nás rostliny důležité nejen jako okrasa, ale některé i jako lék. Chtěli jsme aby děti poznaly bylinky a věděly na jaké neduhy jsou dobré. A aby svoje poznatky mohly děti přenést i svým kamarádům, vytvořily jsme herbář bylinek. Desky si na tento herbář si děti vytvořily z ručního papíru.

 

VÁNOČNÍ JARMARK

V letošním roce jsme ve spolupráci s dětmi a rodiči uspořádali Vánoční jarmark, na který si děti do stánků připravily mimo jiné i zdravé pokrmy. Rodiče nám obstaraly suroviny a my s dětmi jsme se s radostí pustili do krájení jablíček, které jsme nasušili jako křížaly. Ostatní ovoce, které nám rodiče přinesli, jsme použili na výrobu pečeného čaje. Na jarmark jsme si s dětmi upekli i zdravé cukroví, do pečení se zapojili i rodiče, kteří nám cukroví donesli v den konání jarmarku. Cukroví bylo umístěno v altánku a bylo zde možné pomocí hlasovacích lístků rozhodnout, které chutnalo návštěvníkům nejvíce.

 

ŠŤÁVA Z ARONIE, NEBOLI ČERNÉ JEŘABINY

Děti ze třídy Krteček připravily šťávu – sirup z Aronie. Než tuto šťávu připravily, dozvěděly se od paní učitelky, že tato šťáva obsahuje vysoké množství vitamínu C, který je na podzim velmi důležitý pro naše zdraví. Tak na zdraví!!!

 

ZAHRADNÍ SLAVNOST - DEGUSTACE SALÁTŮ Z NAKLÍČENÝCH SEMEN

Letos po dvouleté pauze naše mateřská škola opět pořádala Zahradní slavnost. Děti vždy několik dní před slavností malují obrázky, nebo tvoří jiná výtvarná díla na výzdobu zahrady. Tentokrát jsme s dětmi připravili kromě výzdoby i takovou novinku. Jelikož patříme mezi Skutečně zdravé mateřské školy, rozhodli jsme se, že s dětmi v každé třídě připravíme na slavnost zdravý salát z klíčků. Děti si ve zdravé kuchařce salátů vybraly recept, následně si ho přepsaly a jednotlivé suroviny i namalovaly, aby byl recept srozumitelný i pro ně samotné. Nakličování semínek pro děti byl nejen zážitek, ale i starost, aby měly pořád dostatek vláhy.  Všechny děti se vzorně staraly a mohly vzniknout chutné saláty plné vitamínů. Na zahradní slavnosti měla ochutnávka salátů velký úspěch a děti měly radost, že jejich saláty rodičům chutnají. No a možná jsme i někoho inspirovali a saláty ze zdravých klíčků zařadí do svého jídelníčku Dobrou chuť 

 

VÝROBA PAMPELIŠKOVÉHO MEDU

V květnu jsme si s dětmi povídali o včelách a o jejich významu pro život na Zemi. Chtěli jsme dětem ukázat, že vyrobit med, není vůbec snadné. Děti si zahrály na včelky, posbíraly květy pampelišek na louce za školkou a pustily se do výroby medu.


SAZENÍ OVOCNÝCH ROSTLIN S PRARODIČI

Rozhodli jsme se, že na školní zahradě založíme ovocnou zahrádku. Požádali jsme rodiče o dobrovolný příspěvek. Za vybrané peníze jsme pořídily ovocné keříky, borůvek, malin, rybízu, jahod a angreštu. O výsadbu se postaraly děti a jejich babičky a dědečkové.


PŘEDPĚSTOVANÍ ZELENINY

Zima pomaličku končí, je čas si předpěstovat zeleninu. Děti si vysely semínka paprik, k jednotlivým nádobám si namalovaly cedulky.



ZDRAVE KARNEVALOVÉ OBČERSTVENÍ 

Děti pro své kamarády na karneval připravovaly zdravé občerstvení – jednohubky.


JÍME I OČIMA

Je všeobecně známo, že jíme očima. Aby nám jídlo chutnalo, hodně záleží i na tom, jak je jídlo servírováno a u dětí to platí dvojnásob. Proto jsme zeleninu a ovoce na výstavu ovocnářů v Paskově s dětmi ze třídy Rákosníček poskládali do tvaru skřítka neposedy – Rákosníčka.


KULTURA STOLOVÁNÍ

Záleží nám na tom, aby se děti cítily při stolování příjemně a aby mělo určitou úroveň. Vedeme a podporujeme děti v samostatnosti, každá třída si určí na začátku týdne kamarády, kteří ostatním prostřou stůl před jídlem. Samozřejmostí je ubrus, který zútulní třídu, a tak trochu navodí i domácí prostředí. Vybrané děti, potom na stůl připraví talíře a příbory (děti si tak procvičí, na které místo patří nůž, vidlička a lžíce). Když je stůl připravený, přichází na řadu oběd. A tady už se o sebe musí postarat každý sám. Děti si samostatně nandavají jídlo, a protože se někdy stává, že ten nejí to a ten zase ono, máme společně domluvené pravidlo: „Ochutnám alespoň sousto.“ Dalším pravidlem je: „Co si nandám, to sním.“

 

Sebeobsluha pokračuje i při odnášení nádobí.

 

STOLOVÁNÍ V DOBĚ COVIDOVÉ

Koronavir zasáhl do života nás všech, a tak se změnilo i stolování v naší MŠ. Dětem prostírají paní kuchařky a s nandáváním jídla je to podobné.

 

Už se těšíme až vše bude ve svých kolejích.

Položili jsme dětem dvě otázky:

  1. Máš radši, když si ve školce prostíráš sám/a, nebo když to máš připravené a proč?
  2. Nandaváš si jídlo radši sám/a, nebo máš radši jídlo nandané a proč?

Valerie: 1. Když to nachystá paní učitelka. Aby si děti nehrály s příbory. 2. Mám radši, když si to dělám sama. Protože mám nejraději, když mi to dovolí.
Elen: 1. Když si to můžeme prostírat. Protože pak máme nějakou práci a já mám ráda práci. 2. Když mi ho nandá paní učitelka. Protože asi nevím.
Mareček: 1. Nejradši si to dělám sám. Protože chci být chytrý předškolák. 2. Taky si ho rád nandávám sám. Protože mě to baví.

 

ZDRAVÍ Z NÁŠÍ ŠKOLKOVSKÉ ZAHRÁDKY

Blíží se léto a s létem přijdou horké dny. Pro osvěžení jsme si s dětmi připravili zdravý sirup z naší zahrádky. Nejdřív jsme si museli nasbírat bylinky, vybrali jsme mátu, ze které v zimě čaj zahřeje a pomůže s bolavým bříškem a v létě jako chladný nápoj osvěží!

 

Nasbírané bylinky děti řádně omyly.

 

Potom mátu vložily do vody s kyselinou citronovou a nechaly macerovat 24 hodin.

 

Nakonec přidaly třtinový cukr a sirup byl hotov.

 

 

Recept:

5 litrů vody

3kg třtinového cukru

100g kyseliny citrónové

Čím víc tím lépe

Postup:

Vodu přivedeme k varu, po vychladnutí přimícháme kyselinu citrónovou, následně vložíme bylinky (mátu) a necháme 24 hodin macerovat. Po této době přecedíme přes cedník a rozpustíme cukr. Nápoj naplníme do sklenic a skladujeme na studeném místě.

 

VENKOVNÍ KUCHYNĚ

Když jsme s dětmi v rámci programu Ekoškola přemýšleli o tom, jak zlepšit prostředí naší mateřské školy, napadlo nás, že bychom mohli společně s rodiči postavit venkovní kuchyni. Taková stavba by se hodila i proto, že pracujeme v programu ZAČÍT SPOLU, kde využíváme center aktivit a tyto centra bychom chtěli přesunout do venkovních prostor. Kuchyňku bychom využili pro centrum DOMÁCNOST. A „vaření“ na čerstvém vzduchu má také svoje kouzlo.

Děti byly nadšené a hned začali s nákresy plánků venkovní kuchyně.

       

Rodiče z akční skupiny se dali do práce, samozřejmě společně s dětmi.

     

 

BYLINKOVÁ SŮL PRO DĚDEČKY A BABIČKY

Je konec léta a s koncem léta přichází čas sklizně na našich zahradách. Stejně tomu je i na naší bylinkové zahrádce. Bylinky jsme ostříhali a nasušili. Potom jsme ale v naší akční skupině vymysleli plán, jak bylinky a jejich ozdravující účinky můžou pomoci nejen nám, ale i našim seniorům, kteří bydlí v Paskově.  Prostřednictvím nástěnky Skutečně zdravé mateřské školy a nástěnek v šatnách dětí, jsme vyzvali rodiče, aby pokud mají možnost přinesli do školky bylinky ze svých zahrádek. Ty jsme potom společně s dětmi usušily.

Po usušení jsme bylinky rozdrtili a smíchali s hrubozrnnou koupelovou solí – vznikla tak BYLINKOVÁ KOUPELOVÁ SŮL. Děti potom ještě vyrobily štítky s popisem, které nalepily na papírové pytlíky, do kterých nasypaly bylinkovou sůl. Zapojily se děti ze všech tříd mateřské školy a po ukončení akce jsme měli krásné dárečky do Domova seniorů v Paskově.

Díky této akci si děti mohly uvědomit, že bylinky můžou posloužit nejen v kuchyni.

  

 

Odšťavňování ovoce a zeleniny motivuje děti z mateřské školy k ochotě ochutnat „vitamínové koktejlíky“ a nové chutě Protože chceme a jsme zařazeni do projektu „Skutečně zdravá mateřská škola“ a učíme děti, aby sáhly raději po ovoci než po sladkostech, rozhodli jsme se v mateřské škole zavést denní odšťavňování ovoce a zeleniny. V loňském pilotním školním roce tato aktivita sklidila u dětí velký úspěch, proto letos pokračujeme. A co to vlastně znamená? Děti si do školky donesou vlastní ovoce nebo zeleninu a sami si je odšťavní a nakonec i vypijí. Každý den tuhle činnost provádí jedna třída a neustále se střídají. Chceme děti naučit, že ovoce a zelenina se nemusí jen jíst, ale dají se udělat i výborná a zdravá pitíčka. Povídáme si o ovoci a zelenině, děti se je učí znát nejen vizuálně a nenásilnou formou jim ukazujeme chuť ovoce a zeleniny a různými kombinacemi vytváříme chutné přírodní šťávy. Děti si do jídelníčku zařazují ovoce a zeleninu , které jsou plné vitamínů a musíme poznamenat, že v dnešní době děti po ovoci a zelenině sáhnou minimálně.


Třída Cipísek – odšťavňuje vždy v pondělí
Třída Rákosníček – odšťavňuje vždy v úterý
Třída Krteček – odšťavňuje vždy ve středu
Třída Křemílek – odštavňuje vždy v pátek 

Bc. Renáta Chovančíková, tř. Rákosníček



Farma Hlučín

  ke stažení zde


Zdravé pečení

Pečení, vykrajování, válení to nás baví a ještě když je to dobré a zdravé! Vyzkoušeli jsme recepty od maminky naší Sofinky ze špaldové mouky, medu, másla a vajíček, variaci s mákem na slano a vše bylo výborné a chutnalo.

   

 

Nástěnka skutečně zdravé mateřské školy ( 2019/2020)

V mateřské škole máme nástěnku, věnovanou programu Skutečně zdravá mateřská škola. Rodiče a ostatní návštěvníci školky se na ní dozvědí nejen to, co “Skutečně” zdravé mateřské školy dělají, ale i to, jaká jsou specifika stravování v naší mateřské škole. Na nástěnce je i prostor pro takzvanou sdílnu, zde můžou rodiče sdílet své nápady a náměty na “zdravé” recepty a také tipy odkud brát regionální výrobky. Nechybí ani fotky a příspěvky ze zdravého pečení a vaření s rodiči a také stolování našich dětí, u kterého se snažíme, aby se pro děti stalo společenskou událostí a mělo úroveň.

Na tvoření nástěnky se podílejí nejen dospělí, ale i děti, které zajišťují hlavně obrázky.

 

 

Zdravé pečení na Vánoce ( 2019)

Děti si vždycky užívají, když je dospělí přizvou k pečení, vaření, míchání, hnětení atd. Stejně tak tomu je, když se přípravě jídla věnujeme v mateřské škole. No, a když nám ještě přijde s dětmi upéct maminka jedné holčičky, která se věnuje zdravému pečení, to je potom pro děti o zábavu postaráno.

A zde jeden zdravý recept pro inspiraci:

RAW MEDOVÉ PERNÍČKY
 Jednoduché, rychlé, nepečené a moc dobré.
 RECEPT:
 2 hrnky sušeného strouhaného kokosu
 1 hrnek zlatého lněného semínka
 4 lžíce kokosového cukru
 4 až 6 lžic kokosového oleje (záleží, jak moc mastný je
 strouhaný kokos)
 2 lžíce perníkového koření
 2 lžíce medu
 1 lžička kakaa na obarvení, pokud chcete tmavší perníčky

Příprava je jednoduchá, v mixéru rozemeleme kokos a len na mouku a
pak smícháme s ostatními surovinami v míse. Vypracujeme těsto, ze
kterého budeme vykrajovat tvary.


 

Viry útočí, KIMCHI s nimi zatočí ( 2020)

V zimě, když je málo sluníčka a málo vitamínů, je dobré posilovat imunitu. Na naší sdílící nástěnce je se objevil recept na KIMCHI – salát, který není jen tak obyčejný. Kromě neobyčejné chuti se jedná o velmi zdravé jídlo, které si našlo cestičku do různých koutů světa, včetně naší malé krásné země. O kimči se tvrdí, že zlepšuje trávení, posiluje imunitní systém a má spoustu dalších pozitivních účinků na lidské zdraví.

 




Video

 Zlepšení školního stravování a vzdělávání o jídle - zde




Akční skupina

AKČNÍ TÝM SKUTEČNĚ ZDRAVÉ MŠ V PASKOVĚ 2023 - 2024

 




Plánujeme

Co připravujeme v programu Skutečně zdravé mateřské školy po zimě

  1. Zdravé vaření s paní Navrátilovou, která se zdravé výživě aktivně věnuje. Tématem bude vaření z naklíčených semínek.
  2. Zážitkový seminář, který více přiblíží program Skutečně zdravé mateřské školy a protože je zážitkový, bude i o zážitcích - zážitcích z chuti zdravých pokrmů.
  3. Zahradní slavnost na zahradě MŠ, kam máme v plánu mimo jiné pozvat místní farmáře.
  4. Školní výlet na Jarošův statek s Eko programem

Jaro dělá pokusy, vystrkuje krokusy

Protože jaro už je za dveřmi, chystáme se s dětmi vysévat semínka a předpěstovat si sazeničky zeleniny, které až přijde správný čas, vysadíme na naše školkové záhony.




PLÁN PODPORY ZDRAVÉHO STRAVOVÁNÍ MŠ PASKOV 2022/2023

• PŘÍPRAVA POKRMŮ ZE SUROVIN, KTERÉ SAMI VYPĚSTUJEME NA ŠKOLNÍ ZAHRADĚ.

• PŘÍPRAVA POKRMŮ ZE SUROVIN, KTERÉ VYPĚSTOVUJÍ RODIČE S DĚTMI NA SOUKROMÝCH ZAHRADÁCH A DONESOU NÁM JE KE ZPRACOVÁNÍ, POPŘÍPADĚ ZPRACUJÍ S DĚTMI VE TŘÍDĚ.

• STAROST O ZÁHONY A ROSTLINY NA ŠKOLNÍ ZAHRADĚ, STAROST O HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA V EKOFARMĚ.

• HLEDÁNÍ NOVÝCH REGIONÁLNÍCH DODAVATELŮ A MÍSTNÍCH FARMÁŘŮ.

• HLEDÁNÍ NOVÝCH, ZDRAVÝCH RECEPTŮ NA PŘÍPRAVU POKRMŮ.

• USPOŘÁDAT VÁNOČNÍ JARMARK S OCHUTNÁVKOU ZDRAVÉHO CUKROVÍ.

• NAVŠTÍVIT SPOLUPRACUJÍCÍ RODIČE A ZÍSKAT INFORMACE O VÝROBĚ MEDU A PĚSTOVÁNÍ OBILOVIN.

• USKUTEČNIT ZAHRADNÍ SLAVNOST NA ZAHRADĚ MŠ, KAM POZVEME MÍSTÍ FARMÁŘE A NABÍDNEME SALÁTY PŘIPRAVENÉ DĚTMI ZE SUROVIN VYPĚSTOVANÝCH NA ŠKOLNÍ ZAHRADĚ.




Copyright © 2009 - 2024 Mateřská škola Paskov | Všechna práva vyhrazena

Save
Cookies user preferences
Cookies, které se ukládají automaticky na našich stránkách nepoužíváme k žádným marketingovým či statistickým účelům.
Souhlasím
Nesouhlasím
Informace
Tyto soubory cookie jsou nezbytné pro přístup, správné a bezproblémové fungování stránek a pro zajištění bezpečnosti stránek.