Program EKOŠKOLA
Program Ekoškola je mezinárodní vzdělávací program, jehož hlavním cílem je, aby děti, učitelé a rodiče snižovali ekologický dopad školy a svého jednání na životní prostředí a zlepšili prostředí ve škole a jejím okolí. Program vede ke zlepšování školy a jejího okolí a k posilování samostatnosti dětí. Děti se učí rozhodovat, kriticky myslet a přebírat zodpovědnost za naplňování cílů a konkrétních úkolů. Metodika ve všech svých krocích staví na aktivitě dětí a na jejich spolupráci s učiteli, rodiči, vedením školy, provozními zaměstnanci a dalšími členy místní komunity.
Díky tomu je Ekoškola ve světě oceňována jako program, který přináší výsledky v mnoha úrovních:
- Dělá školu šetrnější k životnímu prostředí
- Umožňuje dětem rozvíjet klíčové kompetence užitečné pro jejich další život
- Posiluje demokracii ve škole a partnerský přístup dospělých
- Zapojuje místní komunitu do života školy a školu do života komunity
Hlavními principy ekoškolky jsou EKOLOGIZACE a PARTICIPACE
Další informace o Ekoškolce najdete na: http://eko-skolky.cz/cz
Koordinátorem programu v České republice je sdružení TEREZA. Program probíhá pod záštitou Ministerstva životního prostředí ČR a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR.
Základní kameny programu Ekoškola
Program Ekoškola se odlišuje od jiných programů, které se zaměřují na environmentální výchovu tím, že není tvořen pouze sledem dílčích aktivit a projektů.
Role učitele, rozvoj akčních kompetencí dětí a jejich spoluúčast na rozhodování stejně jako spolupráce uvnitř i vně školy tvoří s metodikou sedmi kroků provázaný celek. Pokud všechny tyto kameny do sebe zapadají, pak program funguje, tak jak má.
Role učitele ve výchově a vzdělávání
Učitel je v roli průvodce. Ve vztahu k dětem uplatňuje partnerský přístup.
Spoluúčast dětí na rozhodování
Děti přinášejí konkrétní nápady, postupně dostávají prostor spolurozhodovat a přebírají zodpovědnost za to, jak bude jejich mateřská škola a její okolí vypadat.
Rozvoj akčních kompetencí dětí, které vedou k environmentálně odpovědnému jednání
Děti se postupně učí, jak zjišťovat příčinu problému, jak navrhovat řešení a jak tyto návrhy uvést do života.
Spolupráce uvnitř i vně školy
Činnosti probíhají za spolupráce dětí, pedagogů, vedení MŠ, provozních zaměstnanců a rodičů. Škola spolupracuje i s obcí, dalšími organizacemi a školami. Všichni zúčastnění mohou navrhovat opatření a podílet se na naplňování cílů programu, které si vytyčili.
Mezinárodní titul Ekoškola
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Certifikát 2018/2019 - Mezinárodní program EKOŠKOLA pro mateřské školy ( zde )
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Certifikát 2017/2018 - Mezinárodní program EKOŠKOLA pro mateřské školy ( zde )
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Registrace do mezinárodního programu EKOŠKOLA ( zde )
EKOŠKOLA šk. rok 2021/2022
Akční školní plán EVVO 2020/2021
Školní plán environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty ( zde )
EVVO VE VÝUCE
Koupelová bylinková sůl
Mysleli jste si, že bylinky z bylinkové zahrádky lze využít pouze k jídlu nebo pití? Omyl. Společně s našimi dětmi jsme přišli na to, že to jde i jinak. Vyrobili jsme koupelovou bylinkovou sůl.
Na začátku školního roku jsme se s dětmi zabývali analýzou našeho školního prostředí. Jednou z otázek je: Máte na školní zahradě různé druhy rostlin? Jaké?
Děti se vydaly na průzkum školní zahrady a zjistily, že jednou se silných stránek naší školky je pěstování bylinek. Ale co s nimi? Udělat si čaj, salát, pomazánku, přidat do polévky. A co dál? Co je zkusit usušit a něco z nich vyrobit. Hmm, dobrý nápad. A co tak někomu s tím udělat radost?
Takhle vznikla myšlenka, že vyrobíme s dětmi KOUPELOVOU BYLINKOVOU SŮL, kterou poté darujeme našim seniorům v nově zřízeném Seniorském bydlení na Zámku v našem městě Paskov.
S dětmi jsme bylinky ostříhali a seznámili jsme se s nimi – jak se jmenují, jak voní, jak nám mohou pomáhat... Poté jsme je svázali a nechali usušit. Jakmile byly dostatečně usušené, dali jsme se do „vyrábění" koupelové bylinkové soli. Aby bylo vidět jaká bylinka je v konkrétním pytlíku (máta, meduňka, levandule, tymián), vytvořily děti etiketu pro každou bylinku. Děti tato aktivita velice bavila a těšily se na předání dárečků seniorům, pro které si také připravily povídání o bylinkách.
Bohužel nám to již pandemie Covid-19 na podzim nedovolila, ale doufáme, že se situace brzy zlepší a dárečky je brzy potěšíme.
Naučná stezka v MŠ Paskov
Jak všichni víme, děti jsou spontánní, a tak se během jejich vzdělávání velmi často stane, že některé z nich najednou vykřikne: „Veverka!“. V tu chvíli jde naše vyprávění, cvičení, hraní, zkrátka aktivita, kterou zrovna s dětmi děláme stranou. Všechny se vrhnou k oknu a sledují skákající veverku ze stromu na strom. A to nás přivedlo k nápadu vytvořit na školní zahradě naučnou stezku, právě o zvířátkách, která nás tak často „vyrušují“. O zvířátkách jsme si nejprve s dětmi vyprávěli a zjišťovali jsme o nich různé zajímavosti. Potom následovalo malování cedulí, jednotlivých stanovišť. Do malování zvířátek a přepisování zajímavostí o nich se zapojily děti ze všech tříd MŠ.
Když byly cedule hotové, pustili jsme se do výroby dřevěných tabulí, a protože jsme Ekoškola, využili jsme odpadový materiál, tedy prkna z použitých palet. Prkna jsme obrousili, děti je následně natřely a po sešroubování jsme je rozmístily po školní zahradě.
Vznikla tak naučná stezka, na které se děti, a nejen ony dozvědí zajímavosti o místních zvířátkách. Stezka je zajímavá i tím, že je u každého stanoviště se zvířátkem zadaný úkol, který s ním nějakým způsobem souvisí.
EKOŠKOLA šk. rok 2019/2020
ZPRÁVIČKY Z NAŠÍ EKOŠKOLIČKY
Ve školním roce 2019/2020 se společně s našim ekotýmem a dětmi v mateřské škole zajímáme o téma „VODA“. Děti během prvních měsíců zjišťovaly např. Odkud se k nám voda dostává? Kde vodu můžeme najít? Proč vodu potřebujeme pro svůj život? Jak vodu šetřit a proč?
Již při první ekoschůzce s rodiči a dětmi jsme došli k zjištění, že v naší mateřské škole postrádáme nádrž na odchytávání dešťové vody, díky které bychom při zalévání záhonků, truhlíků a stromků mohli ušetřit spoustu pitné vody z vodovodu. S tímto „problémem“ nám na začátku března pomohl pan Němec – tatínek, jehož dítě dochází do třídy Rákosníček, a jednu velkou nádrž na odchytávání vody nám daroval. Touto cestou bychom mu chtěli moc poděkovat.
Během prvních jarních dnů společně s dětmi nádrž vyčistíme, ozdobíme a budeme čekat na první déšť, který nám nádrž naplní :)
Radka Mynářová
EKOŠKOLA šk. rok 2018/2019
Akční školní plán EVVO 2018/2019 Akční školní plán - zde
Příloha - zde
Cíle, Úkoly
"Vymyslet a vyrobit nápis EKOŠKOLA PASKOV na naší novou nástěnku a graficky s dětmi ztvárnit měsíce v roce do termínu 30.1.2019 včetně"
ANALÝZA
PRAVIDLA EKOTÝMU
Pracujeme na grafickém ztvárnění pravidel ekotýmu
EkotýmEkotým je tým lidí založený na dobrovolnosti a zájmu dětí, učitelů, provozních zaměstnanců a také třeba rodičů nebo odborníků. Společně vedou program a naplňují podstatu 7 kroků na škole.
Členové ekotýmu ve školním roce 2018-2019:
- p. Golasová – koordinátor
- p. Marková + 2 děti (Terezka a Karolínka)
- p. Mojáková + 2 děti (Soňa a Patrik Kaválkovi)
- p. Klimundová + 4 děti (Tomášek, Julinka, Míša a Adélka)
- p. Mynářová
- p. Hrubá + 1 dítě (Vojta)
- p. Vašíčková + 1 dítě (Terezka)
- p. Petrošová – ředitelka MŠ
- p. Klimšová + 1 dítě (Adélka Konečná)
- p. Hložánková + 1 dítě (Vojta Rundt)
- p. Piterová + 2 děti (Viktor a Vítek)
- p. Drabinová + 1 dítě (Simonka)
ZÁPISY A FOTOGRAFIE Z EKOSCHŮZEK
2018/2019
1.ekoschůzka dne 9.10. 2018 zde + pracovní listy
Zápis 1. a 2. ekoschůzky zde
2.schůzka listopad 2018
3. schůzka leden 2019
4. schůzka únor 2019
INFORMOVÁNÍ A SPOLUPRÁCE
Zpravodaj Paskov 12/2018 - zde
EKOŠKOLA šk. rok 2017/2018
2017/2018Již druhým rokem se naše mateřská škola účastní projektu EKOŠKOLA, který zaštiťuje sdružení Tereza. Letos jsme na začátku školního roku vytvořili společně s rodiči a dětmi nový ekotým, který se během roku schází a debatuje nad určitým tématem.
Na první ekoschůzce jsme si společně vybrali téma VODA, které nás bude provázet po celý tento školní rok. Rodiče s dětmi si rozdělili úkoly, při kterých zjišťovali např. jak se v MŠ šetří vodou, jaké kohoutky používáme, jakou máme spotřebu vody, apod.
Na druhé ekoschůzce jsme si stanovili cíle, které bychom chtěli s našimi dětmi v mateřské škole dosáhnout, např. seznámení dětí s koloběhem vody, zjistit odkud se voda bere, zajistit exkurzi u vodní nádrže či vodojemu a hlavně dojít k závěru, jak i my můžeme šetřit vodou a tak šetřit i přírodu.
Radka Mynářová, učitelka tř. Křemílek
PROJEKT EKOŠKOLAPrvní schůzka našeho EKOTÝMU
Dne 9. 10. dojela do naší školičky koordinátorka ekotýmu Olinka Golasová a první schůzka v tomto školním roce mohla začít. Byli jsme moc rádi, že jsme mohli přivítat jak stávající členy, tak i nové, kteří se chtějí k nám přidat a doplnit tak naše řady v ekotýmu.
Při seznámení nových členů s projektem Ekoškola se děti s chutí pustily do připraveného pohoštění. Poté jsme si rozdělili funkce, které děti graficky znázornily a zopakovali jsem si 7 kroků, které nám Olinka vysvětlila velice trefně: „Je to jako péct bábovku:
1. Ekotým – ve více lidech se lépe peče,
2. Analýza – zjistíme, zda máme doma všechny suroviny,
3. Plán činností – když zjistíme, že nám nějaké suroviny chybí, tak je musíme doplnit, rozdělíme si úkoly,
4. Sledování a vyhodnocování – zjišťování, zda jsme dali do bábovky opravdu všechny suroviny,
5. Enviromentální výchova ve výuce – zbytky se surovin se třídí a některé se mohou ještě použít,
6. Informování a spolupráce – pozveme kamarády na ochutnávku
7. Ekokodex – pravidla, které i při pečení musíme dodržovat.
V druhé půlce jsem se společně domluvili na tématu, které nás bude provázet po celý letošní rok, a to VODA. Probrali jsem si a rozdělili jednotlivé otázky, na které bychom měli zjistit společně s dětmi odpovědi a graficky to s dětmi zaznamenat.
Schůzku jsme jako vždy pojali v přátelské atmosféře a již teď se těšíme na další, která se bude konat během ledna 2018.
p. uč. Radka Mynářová
Návštěva SluňákovaV říjnu jsem, společně s naší koordinátorkou Ekotýmu Olinkou Golasovou, navštívila v rámci semináře Centrum ekologických aktivit města Olomouce. Jedná se o centrum nabízející prožitky a poznání, které rozvíjejí uctivý vztah člověka k přírodě i k sobě samému.
Seminář byl zaměřen na téma: Příklady dobré praxe v Ekoškole pro MŠ - Jak začít v novém školním roce. Postupně jsem se zaobírali prvními čtyřmi kroky Ekoškoly:
1. EKOTÝM
2. ANALÝZA
3. PLÁN ČINNOSTÍ
4. SLEDOVÁNÍ A VYHODNOCOVÁNÍ
Velice nás potěšilo zjištění, že Olga vede náš ekotým správným směrem a všechny požadavky splňujeme. Nejcennější pro nás bylo sdílení s ostatními kolegy a koordinátory, kde jsme si vyměňovali navzájem své zkušenosti a typy k naší další práci.
Školení probíhalo ve velice přátelské atmosféře a rádi se v tomto centru opět zúčastníme dalších školení, které nás v ekologickém směru posunou zase o kousíček dál.
p. uč. Radka Mynářová
EKOŠKOLA šk. rok 2016/2017
Zápis z porady Ekotýmu
Harmonogram činností pro MŠ Paskov vedoucích k získání mezinárodního titulu Ekoškola
Zpráva z auditu programu Ekoškola
MŠ Paskov, p.o. získala titul Ekoškola
Kritéria programu Ekoškola pro MŠ
Mateřská škola Paskov usiluje o „Zelenou vlajku“
V letošním školním roce Mateřská škola Paskov usiluje o získání mezinárodního titulu Ekoškola.
V pátek 30. září 2016 se proto poprvé v tomto školním roce sešel Ekotým MŠ Paskov, který tvoří zaměstnanci, děti a rodiče. Členové Ekotýmu se na první schůzce seznámili s podstatou 7. kroků k získání titulu Ekoškola, a dohodli se na tématu: „odpady.“ Dále si rozdělili funkce (fotograf, grafik, zapisovatel atd.) a úkoly k naplnění zvoleného tématu.
Další schůzka Ekotýmu se uskuteční koncem měsíce října. Další zájemce o členství v Ekotýmu rádi uvítáme.
Soutěž ve sběru papíru s panem Popelou ve šk. roce 2016/2017
V letošním školním roce se naše MŠ zapojila do „Soutěže s panem Popelou“ ve sběru papíru. Kromě možnosti získání věcné či finanční ceny nám Frýdecká skládka za každé kilo sběru zašle na účet MŠ výkupné, které pak může sloužit například k nákupu pomůcek a hraček pro děti.
Ačkoliv je případná odměna příjemná, záměrem této aktivity je snaha snížit dopad na životní prostředí a být příkladem dětem.
Také nás to může posunout blíž k našemu stanovenému cíli: získat pro naši MŠ mezinárodní titul Ekoškola.
Pokud nás chcete podpořit, sledujte naše webové stránky a nástěnky ve třídách a až vás vyzveme, můžete přinést papírový sběr.
Projekt ZELENÁ ŠKOLA
ke ztažení zde
Projekt ZACHRAŇ ŽIVOT
V rámci projektu „Zachraňte život“, proběhla v naší MŠ sbírka pro opuštěné psy z útulku Ostrava Poruba. Tímto projektem se naše MŠ posunula zase o kousek blíž k získání titulu EKO školky a zároveň jsme tím pomohli mnoha opuštěným psům. Tímto bychom chtěli velice poděkovat všem, kteří se jakkoliv zapojili a podíleli na této sbírce, protože jenom díky Vám se vybralo mnoho užitečných věcí, které budou koncem měsíce dubna odvezeny do tohoto útulku, kde budou zároveň s dětmi předány. Tímto pro mnohé malým krokem chceme ukázat dětem, jak mohou pomoci i ony. Děkujeme, že nejste lhostejní a přispěli jste:
Zároveň se naskytl anonymní dárce, který nechal ve třídě tašku s věcmi pro pejsky bez udání jména, takže děkujeme i anonymnímu dárci.
Bc. Lucie Kreclová, spec. pedagog, koordinátor projektu
![maly zahradnik](/images/MS_Paskov/maly_zahradnik.jpg)
Program „Malý zahradník
Naše mateřská škola se zapojila do projektu „Malý zahradník“, což je vzdělávací program určený pro mateřské školy zaměřené na přírodu a ekologickou výchovu. Hlavním garantem je firma AGRO CS a. s. Česká Skalice. Jeho cílem je vzbudit u dětí zájem o přírodu, o procesy a zákonitosti, které v přírodě probíhají, také podporovat zodpovědnost a samostatnost dětí.
Díky tomuto projektu můžeme využít jednotlivé programy z celoroční nabídky, poradenství, materiál pro programy individuální pomoc a spolupráci.
Projekt ZELENÁ OÁZA
Kouzelná kapička - ke stažení zde