Třída Krteček - Co jsme se už naučili
Září
V prvním zářiovém týdnu jsme se seznámili s novými dvanácti kamarády, kteří byli ve věku tří až šesti let. Velkou pozornost jsme věnovali začlenění nových dětí do stávající skupiny. Celý měsíc využívaly děti zahradu MŠ, pokud to počasí dovolilo ke hrám, sportovním aktivitám i vzdělávacím činnostem. Zahájili jsme společné putování s veverkou Emilkou, která v průběhu roku umožní dětem vnímat svět v jeho přirozených souvislostech a získávat tak reálnější pohled na svět. Naučili jsme se písničky k rannímu rituálu- úklid, ranní kruh, podzimu. Společně jsme si stanovili a zdokumentovali pravidla naší třídy, společné rituály. Děti přednesly své návrhy, svá přání, co by v tomto roce chtěly ve třídě dělat, zažít a to jsme zaznamenali do myšlenkové mapy. Nadále budeme pokračovat v kronice „Putování s Lipáčkem.“ Ke konci měsíce se předškoláci zúčastnili workshopu v GVUO s názvem „Bábovičko, poveď se mi“. Líbilo se nejen tvoření, ale také cesta autobusem a tramvají.
Říjen
V měsíci říjnu jsme vedly děti ke spolupráci mezi sebou při hrách a také při činnostech v centrech aktivit, s kterými jsme seznamovaly nové děti.
Naučili jsme se nové písně, básničky, vytvořili spousta výtvarných prací k podzimu, procvičovali jsme hrubou i jemnou motoriku, koordinaci ruky a oka, sluchové a zrakové vnímání. Zařazovaly jsme pravidelně logopedickou prevenci.
Vytvořili jsme myšlenkovou mapu-okolí mateřské školy pro lepší orientaci dětí v blízkém okolí MŠ a myšlenkovou mapu PODZIMU.
Starší děti se zúčastnily interaktivního koncertu Janáčkovy filharmonie s názvem: Fouká, nefouká. Děti byly na besedě v knihovně s programem: Nezapomeň na nohy.
Listopad
V měsíci listopadu jsme s veverkou Emilkou navštívili les v zámeckém parku, zvířatům, která zde žijí, jsme přinesli sušené žaludy a kaštany. Ve spolupráci s rodiči jsme vytvořili dýňová strašidla a přichystali se na zámecké strašení, které jsme si letos opravdu užili. Průběžně rodiče s dětmi doplňovali Lipáčkovou knihu výletů a prožitků. Následně děti o svých výletech s rodiči vyprávěly ostatním. Rovněž si doplňovaly děti spolu s rodiči portfolia o své práce, fotografie z akcí v MŠ, prováděly sebehodnocení. Pozorovali jsme změny přírody v podzimním období, předškolní děti se zúčastnily workshopu Janáčkovy filharmonie v klubu Atlantik v Ostravě. Závěr měsíce patřil přípravám na Vánoční jarmark. Děti tvořily z keramické hlíny drobné ozdoby, levandulovou sůl, papírové andílky, vánoční svíčníky. Rovněž někteří rodiče doma s dětmi vyráběli předměty na Jarmark a napekli výborné zdravé cukroví. Všem patří velké poděkování.
Prosinec
V měsíci prosinci jsme děti vedly k činnostem s aktivitami ovlivňující životní prostředí i společnost, ve které dítě žije. Rozvíjely tvořivost, zodpovědnost za své činy a aktivní řešení situací. Děti si pro Mikuláše, anděla a čerty připravily čertí taneček a básničky. Děti zažily překvapení spojené s Adventem, každý den plnily úkol v adventním kalendáři, nazdobily vánoční stromeček, vyrobily svícny, přáníčka, výkresy se zimním tématem, vykrajovaly perníčky a dělaly kokosky. Vyprávěli jsme si o vánočních tradicích a zvycích spojených s adventním časem. Vytvořili jsme si klidnou sváteční atmosféru plnou porozumění. Rozvíjeli jsme časoprostorovou orientaci pojmy nahoře, dole. Cílem našich vycházek bylo povídání si, kde jsme šli a co jsme tam viděli. Děti byly na vánoční besedě v knihovně, předškolní děti byly na koncertě ZUŠ.
Leden
V měsíci lednu jsme si zavzpomínali s veverkou Emilkou na Vánoce, co krásného jsme zažili s nejbližšími. Zda Ježíšek na nás nezapomněl a donesl, co jsme si přáli v dopisech. Jestli jsme byli na horách, dovolené, za příbuznými. Hned v prvním týdnu jsme si užili karnevalové veselí, jak ve třídě, tak s klaunem Hopsalínem v Komunitním centru v Paskově. Také jako Tři králové jsme navštívili stacionář pro seniory v Paskově, který sídlí v předzámčí s krátkým vystoupením.
V druhém týdnu nás přišli navštívit tři tatínci, kteří spolu s dětmi vyráběli a montovali krmítka pro ptáčky. Ty jsme umístili v zámeckém parku a po dobu zimního počasí budou děti krmit ptactvo, které zde přebývá. Po celý měsíc jsme se starali také o zvířata, která tady zůstala v zimě – kačeny na Olešné. Dostávaly přísun ovoce, zeleniny, srnky nasušené kaštany, veverky vlašské ořechy, lojové koule bez obalu a slunečnici, které nosily děti z domova.
Únor
V měsíci únoru jsme si na přání dětí povídali o oblíbených knihách, které si děti do MŠ přinesly z domova. Děti jsme vedly k prožitkovému a situačnímu učení, což je založené na důvěře a respektu k dítěti. Vedly jsme děti k samostatnosti a posilovaly jejich sebedůvěru. Protože prožitkové učení je velmi efektivní způsob poznávání. Děti získávaly informace na základě vlastních zkušeností a prožitků. Dětí se učily nejen znalostem, ale také dovednostem. Do vyrobených krmítek na zahradě MŠ i v zámeckém parku děti pravidelně doplňovaly semínka pro ptáčky. Děti se připravovaly ve sportovních disciplínách na mistrovství MŠ Slezská brána, na obhajobu medaile. Návštěva paskovského zámku, kde děti zhlédly krásnou a zajímavou masopustní výstavu i s výkladem o Masopustu.