Třída Rákosníček - Co jsme se už naučili
Září
V září se děti adaptovaly na prostředí třídy a seznamovaly se nejen se svými kamarády, ale také s pravidly třídy, které jsme si společně vymysleli a ztvárnili. Vedli jsme děti k tomu, aby uměly prosadit nejen sebe, ale také svůj názor. Poznávaly, jak se řeší různé sociální situace, konflikty, jak pomoci druhému a jak si pomoc vyžádat. Snažili jsme se, aby se děti cítily v bezpečném prostředí, založeném na důvěře a vzájemném respektu.
Během září jsme využili krásného počasí a většinu času jsme strávili venku na zahradě MŠ nebo v jejím okolí. Děti také navštívily místní zámek, kde shlédly výstavu spolku Po súsedsku.
Říjen
V měsíci říjnu jsme se s dětmi zaměřili na pozorování živé i neživé přírody v našem blízkém okolí. Seznamovaly se se změnami, které se v přírodě dějí při změně ročního období a také s tím, co tyto změny přinášejí. S dětmi jsme tyto změny pozorovali nejčastěji v místním parku, který nabízí velké množství stromů, keřů a rostlin. Sbírali jsme nejrůznější přírodniny, které jsme nadále využívali jak k činnostem ve třídě, tak i venku – stavby domečků pro zvířátka apod.
Děti předškolního věku na začátku měsíce navštívily Janáčkovou filharmonii v Ostravě, kde se zábavnou formou seznámily s dechovými nástroji. Na konci měsíce se děti zúčastnily besedy v místní knihovně. V MŠ proběhla první schůzka našeho ekotýmu.
Listopad
V měsíci listopadu jsme se zaměřili na to, abychom společně s dětmi tvořili podnětné prostředí a dbali jsme na to, aby učení bylo prožitkové. Poznávali jsme s dětmi přírodu a vše živé, zároveň jsme ale dětem ukázali, že život není nekonečný. Vedli jsme děti k úctě a ke vzpomínkám na ty, kteří už nejsou s námi, ale máme je ve svých srdcích. Vedli jsme děti k uctívaní starých tradic, a také tradice lokálních. V rámci tohoto bylo pro děti připraveno v místním parku Zámecké strašení (již tradiční akce MŠ).
Také jsme se zaměřili na to, aby dětmi měly povědomí o starých řemeslech. Některé si děti mohly během vzdělávání vyzkoušet, např. řezbář, pekař, švadlena, kuchař, hrnčíř (práce s keramikou)… Děti během těchto činností vytvářely výrobky na Vánoční jarmark, který se uskutečnil na konci listopadu.
Prosinec
V prosinci jsme se s dětmi zaměřili na zvyky a tradice, které k tomuto měsíci patří. Přáli jsme si, aby si děti uvědomily, že kouzlo Vánoc nespočívá pouze v dávání dárků, ale že nejdůležitější je to, být s rodinou a s lidmi, které máme rádi. Každý den si dětmi otevřely obálku v adventním kalendáři, kde na děti čekaly tematické úkoly nebo hry. Těšili jsme se společně na příchod Mikuláše, čerta a anděla, pro které si děti připravily písničky, básničky a také taneček. Děti předškolního věku navštívily vánoční koncert, který každoročně pořádá ZUŠ Vratimov v místním kině a všichni společně jsme navštívili místní knihovnu, kde si pro nás paní knihovnice připravila besedu o Vánocích.
Ukázali jsme dětem, že lidem, které máme rádi a vážíme si jich, můžeme udělat radost nejen věcným dárkem, ale i písničkou, básničkou či pohlazením. Proto jsme si s dětmi připravili vánoční besídku s posezením nejen pro rodiče, ale také blízkou rodinu.
Leden
Na začátku měsíce jsme si s dětmi vyprávěli o tradicích souvisejících s Vánocemi, a to o Třech králích. Děti zkoušely dramatizace příchodu Třech králů do Betlému. Tímto jsme se snažili, aby děti posílily své sebevědomí a uměly se samostatně projevit. V tomto měsíci jsme se zaměřili především na etiketu, pravidla slušného chování a jejich dodržování nejen ve školce. Děti si vyzkoušely pomocí dramatizace různé situace, kde se musely rozhodnout, jak správně reagovat a zachovat se. Tyto zkušenosti jsme s dětmi mohli využít také na společenské akci, a to karnevalu s Hopsalínem, který se konal v Komunitním centru v Paskově. V druhé půlce měsíce se některé děti zúčastnily lyžařského výcviku, proto jsme si s dětmi povídali o zimních sportech. I zde jsme se zaměřili na etiketu, kooperaci a prosociální chování při kolektivních sportech.
Únor
V únoru jsme ve třídě Rákosníček zavítali do tajů vesmíru. Děti se seznámily s tím, co vše můžeme ve vesmíru najít, jak se tam dá dostat, jak tam kosmonauti mohou přežít. Společnými silami si děti na třídě vytvořily velikánskou raketu, kde má každý ze třídy své místečko (ztvárněné fotografií a domalovanou postavou). Většina činností byla zaměřená na kooperaci mezi dětmi, učení prožitkem a také přípravu dětí na vstup do základní školy.
Velkým zážitkem byla pro děti návštěva v družině ZŠ, kde se paní družinářce s dětmi podařilo „vypiplat“ z vajíček motýly. Pro velký zájem dětí jsme si i my pár vajíček odnesli do MŠ a začali jsme o ně pečovat. Děti pozorovaly, jak se postupně z vajíček stávají housenky a jak tyto housenky rychle rostou a mají velký apetit. Snad se nám během příštího měsíce zakuklí a i my se dočkáme našich motýlků.
Březen
Na začátku měsíce března jsme s dětmi prožili typickou českou tradici a to Masopust, kdy se děti i rodiče (zajištění pohoštění a přichystání převleků) s chutí zapojili a společně jsme s dětmi zrealizovali Masopustní průvod přes město Paskov. Poté jsme si s dětmi povídali o tématu Vesmír: děti se učily poznávat planety a souhvězdí, povídaly si o tom, co je součástí vesmíru a jako výstup děti společně vytvořily velkou vesmírnou raketu, kterou si vyzdobily třídu.
Ke konci měsíce jsme s dětmi přivítali nové roční období jaro. Děti se učily rozpoznávat první znaky jara – první jarní květiny, probouzející se příroda, mláďata rodící se na jaro, první hmyz na jaře...
V tomto měsíci jsme s dětmi shlédli divadelní představení ve městě Vratimov na téma Jů a Hele.
Duben
V dubnu jsme kladli důraz na kvalitní přípravu na nástup do základní školy, zaměřili jsme se na správné držení tužky a rozvoj jemné motoriky. Pomocí komunitního kruhu a rozhovorů na různá témata jsme se snažili rozvíjet slovní zásoby, a posílit schopnost hovořit o vlastních pocitech a o svých zážitcích.
Ze začátku měsíce jsem s dětmi pozorovali probouzení jarní přírody, děti poznávaly jarní květiny a probouzející se živočichy (především zvířata na farmě). Plynule jsme přešli na téma Velikonoční svátky – děti barvily kraslice, vyráběly velikonoční přání a obrázky, poznávaly první jarní rostliny a děti jsme seznamovali s typickými tradicemi, které k Velikonocím patří. Také jsme ve třídě přivítali rodiče našich dětí a během společně stráveného odpoledne jsme tvořili z keramické hlíny výrobky, které buď vyzdobí naší zahradu mateřské školy nebo se výrobky budou prodávat na Zahradní slavnosti, která se bude konat v květnu.
Ke konci měsíce jsme s dětmi v rámci Dne Země navštívili místní sběrný dvůr, kde děti určovaly, do jakých popelnic a kontejnerů máme třídit odpad a plnily úkoly se zaměřením na ochranu naší Země.
Děti předškolního věku se ke konci měsíce zúčastnily besedy se strážnicemi na dopravní hřišti ve Frýdku-Místku.
Květen
V květnu jsme s dětmi vytvářeli vztah k živé a neživé přírodě. Umožnili jsme dětem
objevovat způsoby, jak přírodu poznávat a jak přírodu chránit pro život nás všech. S dětmi jsme prováděli jednoduché pokusy a objevovali některé přírodní jevy, a to především klíčení semen, růst
rostlin, potřeba závlahy,… Zařadili jsme do vzdělávání praktické činnosti k poznání, co potřebují rostliny k životu, jak pečovat o rostliny na školní zahradě. Děti poznávaly význam rostlin pro život člověka, pro planetu Zemi.
Dbali jsme na prožitkové učení, v podnětném prostředí. Vedli jsme děti k uvědomění toho, že i nejmenší tvorové mají v životě lidí svůj význam a důležitost.
V polovině měsíce na školní zahradě proběhla akce Zahradní slavnost, kde se slavnostně „otevíral“ nový skleník na školní zahradě. Na konci měsíci se děti účastnily exkurze ve Fauna parku ve Frýdku-Místku na téma: Hmyzí říše.